KTN on perheyritys, jossa työntekijätkin ovat kuin perheenjäseniä

KTN Siivouspalvelut perustettiin vuonna 1995. Sen jälkeen yritys on kasvanut ja palveluita on kehitetty, mutta työtä ohjaavat arvot ja periaatteet ovat pysyneet ennallaan. Lue alta KTN:n vaiheista toimitusjohtajamme Ilkka Syrjälän kertomana.

Perheyritys on enemmän kuin pelkkä työ

KTN Siivouspalveluiden toimitusjohtaja Ilkka Syrjälä

KTN Siivouspalveluiden toimitusjohtaja Ilkka Syrjälä

KTN:n perustivat Ilkka Syrjälän vanhemmat vuonna 1995. Siivousteknikoksi valmistuneesta tuolloin 28-vuotiaasta Ilkasta tuli firman ensimmäinen työntekijä, siivoustyönjohtaja.

KTN tarjoaa monipuolisia siivouspalveluita niin yrityksille kuin taloyhtiöillekin. Kotisiivous on kuulunut yrityksen palveluihin vuodesta 2009.

Sukupolvenvaihdoksen myötä Ilkasta tuli KTN:n toimitusjohtaja vuonna 2002, ja hänen poikansa Jere ja Jonne liittyivät joukkoon 2000-luvun alussa. Se, että kyseessä on perheyritys ja pojat ovat sitoutuneita yritykseen, luo toiminnalle turvallista jatkumoa, Ilkka kuvailee. ”Perheyrityksessä työskentely on enemmän kuin pelkkä työ.”

Perheyritys toimii myös erityisen tiiviinä kokonaisuutena, Ilkka sanoo. ”Henkilöstöstä välitetään kuin omista perheenjäsenistä.”

KTN:n keskeisiin arvoihin kuuluu siitä huolehtiminen, että työntekijät viihtyvät. ”Mietimme jatkuvasti keinoja, joilla pystytään parantamaan ja ylläpitämään henkilöstön hyvinvointia.”

Työntekijöillä on käytössään laadukas kuntosali yrityksen tiloissa, ja he voivat käyttää personal trainerin palveluita. KTN on hankkinut myös kaikille työntekijöilleen vapaa-ajan tapaturmavakuutuksen.

KTN:n työntekijöiden keskimääräisen työsuhteen pituus onkin yli viisi vuotta. ”Meilläkin henkilöstöä vaihtuu, mutta työporukkaamme kuuluu myös useita ’paluumuuttajia’.”

Pitkät asiakassuhteet kertovat tyytyväisyydestä

Kun työntekijät viihtyvät, työn jälkikin on laadukasta. Asiakkaiden tyytyväisyydestä kertovat pitkät asiakassuhteet – monia asiakkaita on palveltu KTN:n perustamisesta lähtien.

KTN:n asiakkaisiin kuuluu niin taloyhtiöitä, toimistoja, erilaisia yrityksiä aina pienemmistä toimistoista isoihin toimistokiinteistöihin kuin kotitalouksiakin. Kuukausitasolla KTN huolehtii esimerkiksi yli 100 000 kerrosneliön siisteydestä niin päivittäissiivouksen kuin suursiivousten osalta.

”KTN:n ajatuksena on ollut alusta saakka toimia laatu edellä”, Ilkka sanoo. ”Asiakaslupausten lunastaminen on aina etusijalla.”

KTN:n palvelut räätälöidään aina asiakkaiden toiveita kuunnellen. Ammattitaidon ja pitkän kokemuksen ansiosta asiakkaille osataan löytää toimivat ratkaisut. Siivoojien ammattitaidosta huolehditaan jatkuvan koulutuksen avulla, ja he tekevät työnsä tehokkaasti ja ammattitaitoisesti.

Kotisiivouksessa huolehditaan myös siitä, että saman asiakkaan kodin siivouksesta huolehtii aina sama siivooja.

”Asiakassuhteet ovat pitkiä siksi, että olemme pitäneet asiakaslupauksista kiinni. Laadukkaan työn tuottaminen on henkilöstöllemmekin kunnia-asia”, Ilkka toteaa.

Täyden palvelun siivoustalo

KTN:ää lähdettiin kehitettämään alusta asti täyden palvelun siivoustaloksi. Erikoispalvelut, kuten ikkunoiden pesu, erilaiset suursiivoukset, lattioiden vahaus ja hoito, sekä hissien pesu, ovat kuuluneet KTN:n työhön alusta asti.

KTN:n uudempiin palveluihin kuuluu muun muassa lattioiden pinnoitukset ja kovien pintojen suojapinnoittaminen, myös antibakteerisilla pinnoitteilla.

”Toimintaa kehitetään jatkuvasti ja seuraamme tarkasti, mitä alalla tapahtuu”, Ilkka sanoo. ”Etsimme jatkuvasti uusia asioita, joista voisi olla hyötyä asiakkaillemme.”

KTN:llä huolehditaan myös siitä, että työntekijät ovat aina ajan tasalla ja käyttävät uusimpia työmenetelmiä ja siivousvälineitä. Työssä käytetään nykyaikaisimpia ja ympäristöystävällisimpiä puhdistusaineita.

Siivous on arvokasta työtä

Kuvassa KTN:n Kaidi Kivistö, Ikka Syrjälä, Jonne Syrjälä, Jere Syrjälä ja Tomi Lepistö.

Siivousala kehittyy jatkuvasti, mutta työn ytimessä ovat aina osaavat ammattilaiset. ”Siivoustyö on aina lähellä asiakasta. Sitä ei voi tehdä etänä eikä ulkoistaa ulkomaille. Myöskään koneet ja robotit eivät sitä voi täysin korvata, vaan suorittavalle työlle on aina tarve.”

”Siivousalan kohdalla puhutaan usein siitä, että alaa ei arvosteta. Alan arvostus lähtee kuitenkin meistä alalla työskentelevistä. Emme voi odottaa arvostusta muilta, ellemme itse arvosta sitä mitä teemme”, Ilkka sanoo ja lähettää lämpimät kiitokset KTN:n työntekijöille ja asiakkaille.