Case-esimerkki: Vanhan kerrostalokiinteistön porrassiivous

Kohteen koko:
8 porrashuoneistoa
Kohteen erityispiirteet:
  • Saunatilat
  • Uima-allas
  • Kuntosali
  • Pitkät kellarikäytävät
Asiakkaan oletustarve:

Kokonaisvaltainen siivous kolme kertaa viikossa

Meidän ammattillinen näkökulma:

Kiinteistö on niin suuri, että kokonaisvaltainen porrassiivous kolmesti viikossa tulisi taloyhtiölle turhan kalliiksi. Ehdotimme, että porrashuoneistot siivotaan kaksi kertaa viikossa ylhäältä alas ja näiden lisäksi sisääntulokerros siivotaan vielä erikseen yhtenä päivänä viikosta.

Lähtötilanne:

Kilpailutuksen kautta saatu kohde on 1980-luvun kerrostalo, jossa oli epäsiistit ja likaiset yleiset pesu- ja saunatilat. Rappukäytävien seinissä huomattavia tahroja ja porrashuoneistojen ovien laseissa likaa.

Siivoussuunnitelma:
  • Siivoussuunnitelmassa porrassiivous tehdään kaksi kertaa viikossa ylimmästä kerroksesta alimpaan.
  • Saunanpesu tehdään kaksi kertaa viikossa, aina ennen lenkkisaunaa, sekä ennen maksullisten vuorojen alkua. Samassa yhteydessä puhdistetaan uima-altaan vesiraja ja koko allasosasto.
  • Kellarikäytävät siivotaan joka toinen viikko, sillä vähäisellä käytöllä olevat tilat eivät vaadi niin korkeaa siivoustaajuutta.
  • Kuntosalin laitteet pyyhitään ja treenitilat siivotaan kerran viikossa.
Tulokset:

Ensimmäisen kuukauden jälkeen asukkaat huomasivat taloyhtiön ja kiinteistön yleisilmeen siistiytyneen. He kokivat asumisviihtyvyyden parantuneen huomattavasti.

Samainen taloyhtiö on ollut asiakkaanamme jo kuuden vuoden ajan.

Tämä kilpailutuksessa voittamamme asiakkuus pitää sisällään yli 40 vuotta sitten rakennetut kerrostalot, joissa on yhteensä 8 porrashuoneistoa. Sopimuksen keskiössä on porrassiivous, mutta se pitää sisällään myös taloyhtiön muiden yleisten tilojen perussiivouksen.

Kiinteistön erityispiirteitä ovat entisestä kerhohuoneesta remontoitu kuntosali, kaksi saunaa ja niiden yhteydessä oleva uima-allas.

Ensimmäisessä tapaamisessamme asiakas kertoi toiveekseen sen, että kokonaisvaltainen porrassiivous tehtäisiin kolmesti viikossa. Isännöitsijä ei ollut tyytyväinen kiinteistön siisteystilanteeseen, joten hän selvästi toivoi asiaan muutosta, mutta rajatulla budjetilla. Kiersimme koko kiinteistön yhdessä läpi ja totesimme, että porrashuoneistojen pintamateriaalit oli valittu hyvin. Nykyaikaisilla pesuaineilla ja siivousvälineillä sekä ammattitaidolla pystymme tekemään viikkotasolla siistiä jälkeä kahdella kokonaisvaltaisella, ylhäältä alas -periaattella toteutetulla porrassiivouskerralla sekä yhdellä erillisellä sisääntulokerroksen siivouksella.

Lähtötilanteessa kiinteistön yleisilme oli nuhruinen. Etenkin saunaosasto ja pesutilat olivat ikävässä jamassa. Näimme myös sen, että parilla ensimmäisellä kerralla porrassiivous tulisi tehdä seiniä myöten. Rappukäytävän ovien lasit olivat täynnä rasvaisia kädenjälkiä, joten ikkunanpesuhommat odottivat tekijäänsä.

Siivoussuunnitelma syntyi asiakkaan kanssa nopeasti. Esittämämme taktiikka kahdesta kokonaisvaltaisesta porrassiivouspäivästä ja yhdestä sisääntulokerroksen siivouksesta tuli sopimussiivouksen pohjaksi. Koska asukkaiden viihtyvyyttä haluttiin parantaa, niin yleiset saunatilat otettiin aiempaa tehokkaampaan käsittelyyn. Saimme tietoomme sen, että suosituin saunavuoro on lenkkisauna. Niinpä päätimme pitää huolen siitä, että sauna on pesty aina myös ennen lenkkisaunaa. Saunatilat siivootaan myös ennen maksullisia vuoroja.

Taloyhtiön kiinteistöjen muista tiloista mainittakoon pitkät kellarikäytät, jotka kuitenkin olivat varsin maltillisesti käytössä. Niiden osalta päätettiin käyttää matalampaa siivousfrekvenssiä ja kellaritilat siivous sovittiin suoritettavaksi joka toinen viikko. Kellarin siivouksesta vapautunut aika käytettiin kuntosalin tilojen ylläpitoon.

Yhteenveto

Siivoojan näkökulmasta kohde oli herkullinen. Oman työnsä jäljen näki nopeasti. Iloksemme myös taloyhtiön asukkaat huomasivat kiinteistön yleisilmeen parantuneen ja siistiytyneen jo ensimmäisen kuukauden aikana. Hyvien tulosten siivittämänä tämä 6 vuotta sitten alkanut asiakkuus jatkuu edelleen.

Tämä esimerkki kertoo siitä, että suurikokoisessa siivouskohteessa tulee tunnistaa tärkeimmät asukasviihtyvyyttä parantavat tilat. Hyvän palvelun tarjoamisessa asiakkaan kuunteleminen on äärimmäisen tärkeää. Tässä kahdeksan porrashuoneen taloyhtiössä kuuntelimme isännöitsijää, taloyhtiön hallitusta sekä asukkaita. Näiden keskustelujen pohjalta osasimme päättää esimerkiksi saunanpesupäivän, joka palvelee asiakkaan tarpeita parhaiten.

Lue lisää kiinteistösiivouksestamme sekä taloyhtiöille ja isännöitsijöille suunnatuista palveluistamme tai jätä tarjouspyyntö vaikka heti!