Paluu toimistoille etätyöskentelyn jälkeen – onko toimistosiivous kunnossa?

,

Monet palaavat takaisin toimistoille kesälomien jälkeen, ja silloin on hyvä tarkistaa, että toimistosiivous on asianmukaista. Katso jutusta, mitä toimistosiivouksessa on nyt hyvä huomioida.

Etätyöskentely on erinomainen tapa ehkäistä virustartuntoja, muttta mikäli työpaikoille palataan pitkän tauon jälkeen, on tärkeää huolehtia siitä, että siivousasiat ovat kunnossa. Hygienia ja puhtaus ovat tärkeä osa uusien koronavirustartuntojen ennaltaehkäisyä.

Huolellinen ja tehokas toimistosiivous on myös keskeinen tapa huolehtia työntekijöiden turvallisuudesta muiden varokeinojen ohella.

Toimistosiivous ja koronaviruksen ehkäisy

Miten varmistat, että toimistosiivous on varmasti ajan tasalla? Helpoin tapa on ottaa yhteyttä toimistosiivouksesta vastaavaan tahoon, ja kysyä miten uusi tilanne on huomioitu.

Usein laadukas ylläpitosiivous ei vaadi merkittäviä muutoksia, sillä siihen kuuluu jo esimerkiksi tartuntapintojen tarkka puhdistus ja saniteettitilojen huolellinen siivous. Siivousta voi kuitenkin olla tarvetta tehostaa tai siivoustaajuutta nostaa. Hyvän siivousliikkeen huoleksi voi jättää myös tarvikkeiden, kuten käsipyyhkeiden, saippuoiden ja käsidesin toimittamisen toimistotiloihin.

Katso alta tärkeimmät keinot toimistosiivouksen tehostamiseen.

Toimistosiivous poikkeustilanteen jälkeen

KTN noudattaa toimistosiivouksessa normaaleja toimintatapoja ja siivoaa toimistot tavalliseen tapaan huolellisesti. Lisäksi korostamme pintojen puhdistamista sekä yhteistilojen siivousta. Huomioimme nykytilanteen varmistamalla, että työntekijämme ovat asianmukaisesti suojattuja ja noudattavat turvavälejä.

Katso alta KTN:n käyttämät keskeisimmät tavat huolehtia siitä, että toimisto pysyy puhtaana, siistinä ja turvallisena:

  • Tehostettu pintojen puhdistaminen: tartuntapinnat ja tasopinnat pyyhitään huolellisesti ja usein.
  • Roskisten tiuha tyhjentäminen: tyhjät ja puhtaat roska-astiat luovat siistin vaikutelman.
  • Saniteettitilojen huolellinen puhdistaminen aseptista (likaisesta puhtaampaan etenevää) työjärjestystä noudattaen: puhtaiden WC-tilojen käyttö on miellyttävää, ja huolehdimme myös saniteettitarvikkeiden toimituksesta.
  • Ruokailutilojen ja muiden yhteiskäyttötilojen huolellinen puhdistaminen: tyypillisesti yhteistiloja käyttävät kaikki työpaikan henkilöt, joten niiden puhtaudesta ja siisteydestä on huolehdittavat tarkasti.
  • Puhdistusvälineiden säännöllinen ja asianmukainen puhdistaminen: siivousliikkeen vastuulla on varsinaisten siivousvälineiden puhdistaminen, mutta työpaikalla on hyvä huolehtia myös siitä, että esimerkiksi yhteistilojen tiskirätit vaihdetaan tarpeeksi usein, jotta niistä ei muodostu bakteeripesäkkeitä.

On myös tärkeää, että työntekijöiden kanssa sovitaan yhteiset hygienia- ja siisteyssäännöt. Sekin edesauttaa toimistotilojen puhtaanapysymistä ja turvallisuutta.

Haluatko keskustella toimistosiivouksesta kanssamme? Ota yhteyttä allaolevaa lomaketta käyttäen.